L´ALTRUÏSME

Què és un acte gratuït?
(3.06.08)

Una definició podria ser: Qualsevol acció amb la que no pretenguem aconseguir res. Un acte gratuït representa l´altruisme perfecte. Però, existeixen els actes gratuïts? I, encara més, quin sentit tindria actuar gratuitament?

En un món on tot te un preu, encara que no ens ho sembli, els nostres actes sempre estan orientats a la consecució d´algun objectiu. Quan donem almoina o ajudem algú necessitat, no ho fem amb la secreta intenció -com a mínim- de reforçar la idea de que som "una bona persona"?

Tal com deia el filòsof, cal fer el bé només pel fet de la seva bondat, al marge del resultat que s´aconsegueixi. El que val és la intenció amb què fem una cosa. Però, com poder estar absolutament segurs de que no actuem moguts per un interès o per algun temor? És tan fàcil enganyar-nos, convencent-nos del que ens convingui creure!

Per això, a més de l´esforç continu per a conèixer-nos a nosaltres mateixos, ens cal edificar un jo inamovible, tan sòlidament construit, que pugui romandre imperturbable davant les fluctuacions dels fenòmens externs. Només quan hagi edificat aquest JO, em podré oblidar completament de "mí". Llavors podré actuar gratuitament.

Dit de forma més planera: Faci el que faci, n´he de quedar al marge, concentrat en el que faig, fent-ho el millor que sàpiga i res més. Cap judici, cap expectativa, cap necessitat de reconeixement, cap cosa a canvi. He fet el que volia fer i segueixo el meu camí: Així estic sempre en pau i actúo amb tranquilitat.

Actuar és donar sentit a la meva vida. És fer ús del meu temps i la meva energia. Fent tot el que faci, confirmo que estic viu i corresponc, actuant, a qui m´ha fet dipositari de tots aquest dons. Parlar, cantar, ballar, estudiar, treballar… el que sigui, res no és gratuït, perque tot és donar testimoni de la meva existència.

No hay comentarios: